Ver.iD is een snelgroeiende Nederlandse startup met vestigingen in Amsterdam en Eindhoven en biedt bedrijven een digitale stekkerdoos voor het integreren van id-wallets.
De id-wallet biedt burgers verschillende functies, zoals inloggen, digitale identificatie, het delen van persoonlijke gegevens en digitaal ondertekenen. Het idee achter id-wallets is om burgers meer controle te geven over hun persoonlijke data. Nederland brengt een eigen id-wallet uit (de NL ID-Wallet), maar laat ook andere aanbieders toe die voldoen aan de gestelde richtlijnen. Burgers kunnen zelf kiezen uit het (groeiende) aanbod van id-wallets en eventueel meerdere wallets naast elkaar gebruiken. Voor bedrijven betekent dat een enorme technische uitdaging, omdat zij binnenkort verplicht aangesloten moeten zijn op alle erkende wallets.
Voor de meeste organisaties is de id-wallet nog nieuw. Prototyping is de eerste stap om de impact op de digitale klantreis en de voordelen voor klanten beter te begrijpen. Van daaruit kan geoptimaliseerd en gevalideerd worden met alle stakeholders vanuit marketing, productontwikkeling, IT en legal. Wij ondersteunen Ver.iD met het creëren van prototypes voor haar opdrachtgevers. We doen doorlopend onderzoek naar het gebruik van id-wallets en het optimaliseren van de user experience. In opdracht van Ver.iD hebben we inmiddels prototypes ontwikkeld voor onder andere de Bond van Verzekeraars en Walnut Digital, specialist op het gebied van onboarding processen bij banken en verzekeraars.
Binnen de betaalwereld zijn er al gevestigde integratiediensten, zoals Adyen, die aangesloten zijn aan alle banken en creditcards. Zij bieden een abstractielaag voor bedrijven in de vorm van eenvoudige API’s en management portals voor het reguleren en beheren van financiële transacties. Analoog aan het betalingsverkeer biedt Ver.iD een oplossing voor datatransacties, waaronder identificatie, het delen van data en het digitaal onderteken van documenten.
Samen met Ver.iD ontwikkelen we prototypes voor digitale dienstverleners. Daarmee helpen we hen met het eerste fundamentele vragen: Wat is het? Wat kunnen we ermee? Wat zijn de voordelen voor onze klanten?